>> theater

>> musical & familievoorstellingen

I. THEATER
2011 Woest Water

Ro Theater Rotterdam

Met Gijs Naber, Sanne Wallis de Vries, Lukas Smolders en Sylvia Poorta

Kleurrijke decors en kostuums, special effects en de pakkende muziek maken de voorstelling tot een spannend verhaal over een avontuurlijke zeereis en dat past helemaal in de lange traditie van de Ro Theater familievoorstellingen met hun vele verkleedpartijen en dubbelrollen.

Woest Water is in de vertrouwde handen van Niek Kortekaas (regie; decor), Don Duyns (tekst) en Pieter Kramer (artistiek advies). Zij maakten eerder succesvolle familie-voorstellingen als Lang & Gelukkig en Moord in de Kerststal, maar verwacht van Woest Water dit jaar iets verrassend anders!

regie Niek Kortekaas, tekst Don Duyns, artistiek advies Pieter Kramer, dramaturgie Tobias Kokkelmans, decorontwerp Niek Kortekaas, lichtontwerp Remko van Wely, kostuumontwerp Sabina Kumeling, muziek Raymund van Santen, liedteksten Don Duyns, animaties John Thijssen


2011 Trojaanse vrouwen

Zeeland nazomer festival

ZNF In Trojaanse Vrouwen richt de Griekse tragedieschrijver Euripides zich op de verliezers van de oorlog, de Trojaanse vrouwen die de slachtpartij hebben overleefd. Euripides laat de gevolgen van oorlog zien, hij maakt de vernietigende werking ervan voelbaar. Trojaanse Vrouwen is een relaas over rouw en afscheid, over schuld en verantwoordelijkheid, maar vooral over de relativiteit van winst en verlies tegenover de gruwel van oorlog.

Troje is geplunderd en de Griekse overwinnaars bereiden zich voor op de terugkeer naar Athene. De Trojaanse vrouwen wachten buiten de in puin gelegde stad tot ze als slaven aan hun nieuwe Griekse meesters zullen worden overgedragen.

Trojaanse Vrouwen speelt zich af tegen de achtergrond van de mythische Trojaanse oorlog, maar voor elke Griek was de verwijzing naar de actuele politiek en het toenmalige conflict tussen Athene en Sparta tijdens de Peloponnesische oorlog zonder meer duidelijk. In dat conflict werd het eiland Melos, omdat het geen partij wilden kiezen voor Athene, aangevallen en ingenomen door de Atheners. Alle mannen werden gedood, de vrouwen en kinderen als slaven meegevoerd. Op die manier was het stuk van Euripides een antwoord op de brutaliteit en de blinde, imperialistische vernietigingsdrang van zijn vaderstad Athene.

Een mooie filmimpressie van het stuk en interviews met de acteurs kunt u zien op Cobra.be.

tekst Euripides, vertaling Judith Herzberg, regie/ vormgeving Niek Kortekaas, dramaturgie/ bewerking Alex Mallems, video Noud Wynants en Orlando Verde, licht Remko van Wely, kostuums Sabina Kumeling, spel Reinhilde Decleir (Hekabe) Greet Verstraete (Kassandra) Charlotte Vandermeersch (Andromache) Aafke Buringh (Helena) Simone Milsdochter (koorleidster en slagwerk), muziek Gustav Mahler, zang Els Mondelaers, piano Jaap Dieleman, productie Theaterproductiehuis Zeelandia, met dank aan GEM Perkpolder


2011 Songs van de schoonheid

Pim Moorer Composer, De Singel licht en coaching Kryptos Kwartet samen met Els Mondelaers (zang) Ralph van Raat (piano) Simone Milsdochter (tekst)


2010 Eindejaarsvoorstelling The Sample Wizard - Willem Nijholt academie

Niek Kortekaas regisseert de eindejaar studenten van de Willem Nijholt academie. Rode draad is de muziek van Harold Arlen. Uitgangspunt de Wizard of Oz.


2009 De Storm

Zeeland Nazomer Festival

van William Shakespeare

“Wij bestaan uit eenzelfde stof als dromen en ons luttel leven is omringd door slaap.”

Uniek wordt het zeker, deze uitvoering van Shakespeare’s meesterwerk ‘De Storm’ op de akkers van de Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder. Een uitgestrekt tarweveld, speciaal ingezaaid voor het Nazomerfestival, vormt een labyrint van heksenkringen. Tussen de hoge gewassen ligt een decor verscholen van 2500 m2 met daarin de restanten van een gestrand schip en de aangespoelde lading. Een grootschalige productie compleet met special effects van licht, water en vuur. Met Niek Kortekaas als regisseur, bekend van ‘Ship of Troy’ in 2001 op Neeltje Jans, belooft dit een groots spektakel te worden.

Prospero, hertog van Milaan en machtig vorst, wordt via gemeen spel verbannen door de Koning van Napels naar een verlaten eiland. Hij zint op wraak en grijpt zijn kans als een schip met daarop zijn aartsrivalen voorbijvaart. Door een magische storm te ontketenen vergaat het koningsschip en spoelen de opvarenden op het eiland aan. Onder hen is Ferdinand, de koningszoon, die onmiddellijk zijn hart verliest aan de dochter van Prospero, Miranda. Een liefde die de strijd tussen de rivaliserende partijen uiteindelijk zal beëindigen.

‘De Storm’ is een van de meest bekende toneelstukken van William Shakespeare en wordt beschouwd als zijn theatertestament. Het verenigt uiteenlopende theatrale elementen: intrige, drama, humor, poëtische taal, muziek, magie en spektakel. Shakespeare plaatst op zijn onnavolgbare manier mens en natuur tegenover de kracht van verbeelding en magie. Niets is wat het lijkt. Realiteit en fictie lopen door elkaar. Beelden worden opgeroepen met woorden en prikkelen de fantasie van de toeschouwer.

tekst William Shakespeare, vertaling en dramaturgie Alex Mallems, regie en vormgeving Niek Kortekaas, spel Roy Aernouts, Mungu Cornelis, Marieke Dilles, Wim van der Grijn, Stefan Perceval, Willem Schouten, Michel Visser, Nico de Vries en Maarten Wansink, slagwerk Sytze Pruiksma, lichtontwerp Remko van Wely/DHVW, lichtprogrammering Claus den Hartog/DHVW, kostuums Sabina Kumeling, productie Theaterproductiehuis Zeelandi


2009 Stadswerk

Dansstudio arabesque ism Ann van den Broek

In de waagnatie maken Niek en Ann een wervelend straatspektakel met 500 dansers van dansstudio Arabesque geleid door Irma Swynen


2007 Waterwerk

dansstudio arabesque Mortsel Antwerpen.

Op vraag van irma Swynen werkt Niek Kortekaas een totaalconcept uit voor de tweejaarlijkse voorstelling van dansstudio Arabesque, met alle leerlingen, een kleine 500 dansers in totaal. En dit samen met Ann van den Broek Irma Swynen en Roger Lefèvre plus het voltallige docentencorps van Dansstudio Arabesque. Niek Kortekaas vertrekt hiervoor van het thema water, gelinkt aan spreekwoorden. De allerkleinsten dansten het zwanenmeer, de adolescenten ontmoeten elkaar in een zwembad, een heuse tsunami en een finale in bollywood stijl. Er werden opname’s gemaakt in een stedelijk zwembad die tijdens de voorstelling monumentaal geprojecteerd werden en die in dialoog gingen met de live gedanste delen. Het bijzondere en geslaagde aan de voorstelling was de mix van hip hop en tap tot modern en klassiek ballet flamengo en de musicalafdeling plus de mix van vierjarigen tot in en over de veertigers.


2005 Antigone, barokopera van Tomasso Traëtta

regie, belichting

Theater aan het Vrijthof Maastricht, Hogeschool Zuyd, studenten Conservatorium operaklas i.s.m. Het LSO, Limburgs Symphonieorkest Muzikale leiding Jan Stuhlen

Met Jaap Dieleman muzikaal dramaturg. An de Ridder sopraan Antigone, Alexander Schröder tenor Creonte en rob meijers altus Emone, Kara lundstatter ismene mezzo-sopraan, Jae-hoon jung adraste tenor. scenografie Sjoerd Kortekaas kostuums Tiel Janssen Licht niek Kortekaas


2005 Nijinsky a painting

regie, scenografie en lichtontwerp
Niek Kortekaas (Grand Theatre Groningen& Diaghilev festival Groningen)

locatieproject rond de sterdanser Nijinsky. De scenografie ontstond vanuit de idee dat er van Nijinsky alleen 2d materiaal tot ons is gekomen, foto's, Nijinsky beweegt zich op het tijdsgewricht waar zowel muzikaal als binnen dans en schilderkunst, een grote verschuiving en vernieuwing plaatsvindt vandaar de keuze om een plat bijna 2 dimensionaal beeld een schilderij te creëren, waarbinnen 8 dansers het leven van Nijinsky evoceren, tegelijkertijd wordt gebruik gemaakt van video en samengewerkt met beeldend kunstenaar Piet Dieleman; die 'live'vanuit dagboeknotities met potlood langzaam maar zeker een dodenmasker tekent, de schizofrenie van Nijinsky. eorges de Decker componeerde een 'surround' moedertape in vier bewegingen: jeugd, scholing, de jaren van succes en de geestelijke 'downdrain' van Nijinsky, bovenop deze moedertape werd live gemusiceerd door een slagwerker, pianist, trompetist en een zanger. De opzet om met diverse talenten te werken binnen een kader/frame, namelijk die van een schilderij maakte Nijinsky a painting tot een gesammtkunstwerk.

Met . Georges de decker componist, Jaap Dieleman piano Garry Boyce Counter tenor. Sytze Pruiksma slagwerk ,Bart Maris trompet Bea de Visser Videoartist, Piet Dieleman beeldend kunstenaar, Sarah Wicktorowitz Choreografie ism met de dansers Ronnie Haver, bruno catalano, yvonne weschke, peter cseri, philipp fricke, eva puschendorf en ronald wintjens, videodancer/choreograper jean-guiulaume weis


2004 Veldslag voor een Man alleen, Tom Lanoye

coaching, scenografie en lichtontwerp

Theaterproductie door KVS Brussel en NV Lanoye, van en met Tom lanoye gebaseerd op Lanoye's de Monster Trilogie.

De scenografie is een landschap met subtiele indicaties van de verschillende locaties in het stuk, een vlaams landschap.

Met.Jan Goosens KVS Brussel dramaturg, Toon van Ishoven Videoartist en Paul Mennes DJ&soundscapes


2003 Ship of Troy

regie, scenografie en lichtontwerp
Niek Kortekaas (Amsterdam over het IJ-Festival)

een locatieproject naar Dido&Aeneas Purcell.

Niek Kortekaas bouwt met stellingmateriaal en zeildoek een schip van 80 meter op het voormalige werkeiland Neeltje Jans, uit de eerder gemaakte productie "De Man In de Boot", gebruikt Niek Kortekaas hetzelfde schip zij het dit keer met een totaal andere invulling. De Barok instrumentatie werd vervangen door twee koperkwartetten en de basso continuo door een bastrombone en accordeon.

Muzikale leiding Theo Mertens, additionele proloog gecomponeerd door Bert Joris Met Jaap Dieleman casting en repetent, Sytze Pruiksma slagwerk, Gwen Cresens accordeon, Carlo Mertens Bas Trombone, Zangers: Ruby Philogene Dido, Robert Musse Aeneas, Valérie Guillorit Belinda, Hiroko Mogaki scorceress Frank Fritschy Sailor. Koor The Rake's Progress. Kostuums Sabine Kummeling. Dramaturg Alex Mallems.


2002 Barbaroi, Kamiel Van Hole

regie, scenografie en lichtontwerp
Niek Kortekaas en Guido Wevers (MMT)

een theater drieluik voor het MMT in Mechelen in co-regie met Guido Wevers naar een tekst van Kamiel van Hole.

met.Bo Spaenc componist Sabine Kummeling Kostuums en het voltallige MMT ensemble


2001 Ship of Troy

regie, scenografie en lichtontwerp
Niek Kortekaas (Zeeland Nazomer Festival)


1999 De Man in de Boot

regie, scenografie en lichtontwerp
Niek Kortekaas (Monty/ De Zomer van Antwerpen)

Co-productie Theater Monty & De Zomer van Antwerpen Op de voormalige scheepswerf Cockeril Yards Hoboken Antwerpen.

Niek Kortekaas bouwt een met water gevuld schip in een 300 meter lange montagehal. Het publiek wandelt langs verschillende scènes, opgehangen aan grote wereldmomenten om uiteindelijk in te schepen in de 'laatste' boot.

Met o.a. Garry Boyce, Isnel Da Silvera, Lucas Smolders, Toon van Ishoven, Greta van Langendonck en Maarten Wansink, Daniel Jansen DJ , dramaturg Alex Mallems


1999 Het Bloed, Sergi Belbel

regie en scenografie
Niek Kortekaas (NTG Gent)

de scenografie vertrekt van een rechthoekige black box met 4 wanden waarin steeds een langwerpig kijkkader is opgenomen, een etalage. De vier etalages zijn simpel weg rood, groen wit en blauw geschilderd de gijzeling speelt zich af door van etalage naar etalage te springen. Het publiek volgt de actie, staand, gegijzeld in het midden van de box.

Met Tom van Bauwel, Lucas Smolders, Magdalena Pwryzeck Lorenza Goos en Mieke de Groote, DJ Daniel Jansen, kostuum ontwerp Sabina Kummeling, Licht Jaak van de Velde


1998 La Strada, Pinelli/Filip Vanluchene

regie en scenografie
Niek Kortekaas (NTG Gent)

Filip van Luchene bewerkt Pinelli's script van Felinni voor het theater, Jaap Dieleman transponeert Nino Rotta's filmscore naar twee concertvleugels

Niek Kortekaas' scenografie is een ruimte waarbinnen letterlijk een straat ligt, kasseisteen, het toneel en de toneelopening zijn gevangen in een structuur van betonnen wanden en er is één staalkabel gespannen op 4 meter hoogte.

Met Jaap Dieleman arrangeur pianist, Roelof van Rheenen piano Elise Bundervoet Gelsomina Marc Peeters Zampano Brecht Callewaert de Zot, Greta van Langendonck in diverse rollen en een koor van 15 figuranten&accrobaten Kostuumontwerp Sabinba Kummeling Licht jaak van de Velde.


1998 Les Liaisons Dangereuses, Christopher Hampton

regie en scenografie
Niek Kortekaas (NTG Gent)

een landschap met ballet baren en een blank geschuurd vierkant stuk toneelvloer. De acteurs evolueren in dit landschap tussen dat vierkant en de rest van het toneel als ware het tussen anti chambre en salon, training, repetitieruimte en boksring, de verschillende locaties zijn gevangen in een eenheidsruimte, de scènes worden gescheiden door een counter tenor die live cadensen van Gluck zingt. De kostuums zijn een abstrahering van het corset. Als enige attributen zijn er een veertigtal roestvrijstalen containertjes op verrijdbare dragers, gevuld met water en talk poeder.

Met Garry Boyce Counter tenor ,Guy van Sande Valmont, Mieke de Groote Merteuil, Hilde Heynen Mdme de Tourvel, Greta van Langendonck Madamme de Rosemonde e.a., kostuumontwerp sabina Kummeling Licht Jaak van de Velde


1997 Closer (tot op het bot), Patrick Marber

regie en scenografie
Niek Kortekaas (NTG Gent)

Vertaald door Paul mennes is closer een acteursstuk

in de regie van Niek Kortekaas krijgen de acteurs dan ook de ruimte, de scenografie is een verhoogde schuin liggende cat-walk waarop in hoog tempo de scènes zich afspelen en ontwikkelen. Aan het eind van de voorstelling wordt een gigantisch grafmonument onthuld.

Met Guy van Sande, Mieke de Groote, Maarten Wansink en Elise Bundervoet. Kostuumontwerp sabine Kummeling, Licht Jaak van de Velde


1997 Midzomernachtsdroom, William Shakespeare

regie en scenografie
Niek Kortekaas (NTG Gent)

Onder de vernieuwde artistieke leiding van Jean Piere de Decker krijgt Niek Kortekaas de gelegenheid om de openingsproductie van het NTG te regisseren.

De Scenografie is eenvoudig en duidend, een geabstraheerd paleis dat op de eerste verdieping aansluit op het eerste balkon van de typische italiaanse schouwburg aan het Sint Baafs, acteurs kunnen moeiteloos van de scène in de zaal spelen door gebruik te maken van een hangend bordes aan het eerste balkon. Niek Kortekaas opteert voor twee Puck's een mannelijke en een vrouwelijke. Centraal in de scenografie is een enorme volle maan die zéér traag verschijnt en weer verdwijnt.

Met Tom van Landuyt, Mathias Sercu, Hilde Heynen, Elise Bundervoet, Mieke de Groote, Eddy Verycke, Daan Hughaart, Marc peeters, Luc D'Heu en Brecht Callewaert, en de laatste jaarsstudenten conservatorium Gent Kostuums Sabine Kummeling Licht Jaak van de Velde


1997 A Clockwork Orange, Anthony Burgess

regie en scenografie
Niek Kortekaas (NTG Gent)

Geweld als sport, was het uitgangspunt voor de ruimte die Niek Kortekaas ontwierp voor deze productie, een nagelwitte hoogglanzende, aan een sportzaal referende ruimte waarbinnen waar binnen zich het stuk afspeelt. Acteurs en figuranten openden de voorstelling met "Alle Menschen werden Brüder", en zongen Beethoven liederen doorheen de voorstelling, de verschillende locaties werden vormgegeven door een groot scoreboord.

Met Tom van Landuyt, Elise Bundervoet, Marc Peeters, Mieke de Groote, Fabrice de la Cluse, Miek van Bockstael, Lu D'Heu, laatstejaarsstudenten conservatorium Gent en een vijftiental figuranten. Kostuums Sabine Kummeling Licht Jaak van de Velde Muzikale leiding Jaap Dieleman


1993 Maline, Ingeborg Bachman

regie, scenografie en lichtontwerp
Niek Kortekaas (ARCA)

Mia Grijp vraagt Niek Kortekaas, om samen met haar vanuit het werk van Ingeborgh Bachman een voorstelling te maken.

Voor de scenografie maakt Niek Kortekaas een landschap dat bestaat uit 200 stoelen die op een draagconstructie boven de grond zweven, de acteurs evolueren door dit landschap door letterlijk van stoel naar stoel te bewegen, het instabiele en wankele karakter van de personages wordt hierdoor versterkt.

Met Mia Grijp, Bert van Tichelen en Bas Heerkens.


1993 Doodgeestig, Terry Johnson

regie, scenografie en lichtontwerp
Niek Kortekaas (ARCA)

Een komedie, gespeeld in een abstracte scenografie, een vierkant vlak 12 x 12 meter en een diagonaal opgestelde bank van 9 meter met het as punt midden in dat vierkant, de verschillende scènes en scènebeelden werden gemaakt door de bank simpelweg te laten roteren, waardoor steeds nieuwe perspectieven en ruimten ontstonden. De belichting was 4 keer identiek opgehangen.

Met Hans Royaard, Mieke de Groote, Daan van den Durpel en Anja van Riet.


1993 What kind of work do they want

regie, scenografie en lichtontwerp
Niek Kortekaas (European Drive-In Theatre)

Het ministerie van Cultuur geeft 1.2 miljoen Belgische franc in plaats van de gevraagde 15 miljoen, projectsubsidie aan vzw E.D.I.T European Drive in Theatre op gericht door Niek Kortekaas, Elsemieke Scholte, Peter van Asbroeck en Marcel Otten. Met steun van de Zomer van Antwerpen en met name Michel Morantin, André Schneider DEE Sound en Jan Stelma van het Grand Theatre Groningen besluit E.D.I.T toch de geplande producties te realiseren. 12 ad hoc producties met steeds een productie per maand. Het werden er drie.

Op linkeroever wordt Objects in a mirror gerealiseerd, een drive in voorstelling waarbij het publiek via een radiofrequentie naar de locatie werd geleid, op de autoradio waren de stemmen van de acteurs en soundscapes te horen. De auto's werden in een halve cirkel geparkeerd met draaiende motor en de koplampen aan, dit was de belichting van de scène. Het tekstmateriaal kwam uit De Edda een IJslandse saga.

Met Peter Gorise, Peter van Asbroeck, Francois Beukelaers, Ineke Geerts, Tania van der Sande, Elsemieke Scholte, Norbert Kaart, Guy Celis, Madeleine e.a..

Voor What Kind of work … en Stationendrama, werkt Niek Kortekaas twee keer in het verlaten NMBS Zuidstation te Antwerpen.

Met Inneke Geerts, Peter van Asboreck, Ingrid Anthonissen, Norbert Kaart, Elsmieke Scholte, Madeleine, Axel d'Haeseleere


1993 Scetching under difficulties

regie, scenografie en lichtontwerp
Niek Kortekaas (European Drive-In Theatre)


1993 Stationendrama

regie, scenografie en lichtontwerp
Niek Kortekaas (European Drive-In Theatre)


1993 Objects in a mirror are closer than they appear

regie, scenografie en lichtontwerp
Niek Kortekaas (European Drive-In Theatre)


1992 The Bronx

regie, scenografie en lichtontwerp
Niek Kortekaas (TIE3)

Een Tie3 productie op locatie naast het zeemanshuis in Antwerpen

in een oude wasserette drie mannen in conflict tussen goed en kwaad allochtoon en blank. Aanvankelijk deed Niek Kortekaas alleen de scenografie maar op vraag van de acteurs neemt hij, met succes, de regie over.

Met Gène Bervoets Peter van Asbroeck en Karim


1991 De Man aan het Raam

regie, scenografie en lichtontwerp
Niek Kortekaas (Monty)

Monty Antwerpen in co-productie Met Grand Theatre producties vragen Niek Kortekaas om een productie te maken

de voormalige bioscoopzaal is volledig tot zijn beschikking, van de achterwand van het toneel tot de voormalige projectiecabine worden in de scenografie opgenomen.Het publiek staat in een kooi 3 meter boven de Grond. De verstoring van het normale kijkgedrag.

Met Michel Mentens, Guy Celis, Tamara Huilmand, Elsemieke Scholte, Peter van Asbroeck, Jos Verbist en een kind.


1989 Explosion of a Memory, Heiner Muller

regie, scenografie en lichtontwerp
Niek Kortekaas (NNT Groningen)

Zijn eerste solo regie realiseerde hij bij het Noord Nederlands Toneel op uitnodiging van Pol de Hert met tekstmateriaal van Heiner Müller, met componist Walter Hus en met acteurs zoals Francois Beukelaers, Peter van Asbroeck Ellen ten Damme, Chiel van Berkel e.a.. Hij bouwt hiervoor een verlaten stationshal in het Grand Theatre in Groningen, het publiek bekijkt de voorstelling van bovenaf.


1985 1 kilo watten

regie, scenografie en lichtontwerp
Bellemans, Gorissen en Kortekaas (Grand Theatre Groningen)

Na zijn eerste decor in Nederland voor Globe in Eindhoven, maakt Niek Kortekaas samen met peter Gorise en Ann Bellemans 1 kilo watten

Het hele gebouw van het Grand Theatre wordt gebruikt als decor, het theater wordt als locatie gebruikt.. De toeschouwers zitten allemaal in een hokje met een peertje en een luidspreker waardoor ze de acteurs horen. Het peepshow effect werd nog eens versterkt door twee prints van diezelfde acteurs die links en rechts van iedere toeschouwer waren aangebracht, het publiek zat eigenlijk op het toilet.

>> theater
>> musical & familievoorstellingen
II. MUSICAL & FAMILIEVOORSTELLINGEN
2006 Jungle Book

De scenografie voor Jungle Boek bestaat uit twee monumentale verrolbare stellingen die een abstracte visualisering van het oerwoud zijn. De acteurs manipuleren zelf het decor. met tweedehandskleding, alles binnen een groen gamma, zijn friezen en een achterdoek gemaakt die het geheel visueel versterken. In het tweede deel wordt er gespeeld op en rond een gecrasht vliegtuigje.

Theaterfamilie BV 2006
Niek Kortekaas : regie&decor
Script en liedteksten: Ivo de Wijs
Muziek : Ronny Mossuse

Met Nico De Vries, Carolina Dijkhuizen, Gable Roelofsz, Tatiana Belloy, Jeroen van Venrooy, Door van Boekel, Wim van den Driesche en Smadar Mossinos. Kostuum ontwerp Sabina Kümmeling. Lichtontwerp Remco van Wely


2005 Pippi Langkous de allersterkste Musical

regie en scenografie

Musical geproduceerd door De theaterfamilie. De scenografie is opgebouwd rond Villa Kakelbont, een eenvoudig roterend kakelbont huis dat aan alle scènes en de fantasie de ruimte biedt. Bij elke rotatie ontstaat een nieuwe speelplek, interieur en exterieur, het huis is tot het dak bespeelbaar. De productie won tweemaal de publieksprijs zowel in Nederland als in België, Niek Kortekaas kreeg eveneens tweemaal, (nederland en belgië) een award voor beste 'creatieve prestatie' en sleepte bovendien een vlaamse musicalaward binnen voor 'beste regie'.

Vijfvoudig John Kraaikamp Musical Award winner en viervlaamse musicalprijzen. Beste vrouwelijke hoofdrol, Veerle Baetens Beste mannelijke en vrouwelijke bijrol Linneke Lerou en Mickey Tesorro Beste creatieve prestatie Niek Kortekaas en de ANWB publieksprijs beste kleine Musical.

Kostuumontwerp Sabine Kummeling, licht remco van wely componist ronny mosuse liedteksten ivo de wys.en verder met Hilbert Dijkstra, albert klein kranenburg/ado kruizinga, rein hoffman, jetta starrenburg/fleur brusselmans, sytzke van der ster/karina mertens, chiara tissen maudy bremer


2004 Stanleyken

regie, scenografie en lichtontwerp
figuren theater de Maan, Mechelen

Figuren Theater voor theatergroep De Maan In Mechelen naar een origineel script van Niek Kortekaas en Bo Spaenc over de ontdekking en annexatie van Congo, door Henry Morton Stanley ten tijde van Koning Leopold de derde koning der Belgen.

Twee suppoosten doen het verhaal over de ontdekking van Afrika, de congo stroom wordt verbeeld door een twintigtal zinken teilen gevuld met water.

Met Paul Contryen poppenspeler en acteur Nico Sturm, stem Lucas van der vost.


1997 De Tovenaar van Oz, L. Frank Baum

regie en scenografie
Niek Kortekaas (Music Hall)

Voor de vrije producent, Music Hall van Geert Allaert, maakt Niek Kortekaas de Tovenaar van Oz.

De productie vindt plaats in de Antwerpse stadsschouwburg en voor de scenografie gebruikt Niek Kortekaas de gehele machinerie van dit naar Duits model gebouwde theater. Het toneel is 40 op 40 meter en de toneelopening 22 meter breed, de tornado, munchkin land, de stad Oz en alle andere sets krijgen een monumentale vertaling binnen deze immense schaal. De productie is een ongekend succes en wordt voor uitverkochte zalen van 2000 man gespeeld.

Met Johan Verminnen, Katrien De Vos, Daan van den Durpel, Jan steen, Brecht callewaert, Anne de Winne, Marc verstraete een 15 koppig ensemble en een 19 man groot orkest o.l.v. jan smits. Licht Jaak van de Velde Kostuums Sabine Kummeling


1996 Het Oneindige Verhaal, Michaël Ende

regie en scenografie
Niek Kortekaas (NTG Gent)

Het toneel van, de grote schouwburg werd omgebouwd tot een antquariaat, boekenwinkel waarbinnen achter elk boek een ander wereld school. Op een ingenieus gemaakte camerakraan was de vliegende draak gemonteerd die vanaf het achtertoneel opgereden werd en effectief boven de hoofden van het publiek vloog. Een queeste tegen de teloorgang van de fantasie. De fantasie overwint uiteindelijk.

Met Bo Spaenc componist, Sabina Kummeling Kostuums, Jaak van de Velde Licht Brecht Callewaert en Pepijn Caudron en het voltaliige NTG ensemble plus figuranten.


1995 De Heksen, Roald Dahl

regie en scenografie
Niek Kortekaas (RO-theater)

Na decorontwerpen voor het RO Theater en een nauwe samenwerking met Peter de Baan toenmalig artistiek leider van het RO, vraagt Peter de Baan Niek Kortekaas voor een regie, De Heksen van Roald Dahl.

Als het hoofdpersonage in een muis is veranderd vergroot de schaal van de ruimte en zijn de stopcontacten even groot als de acteur

Met Georges van Houts, Leopold Witte, Linneke Leroux, Guus Dam, Hans Leendertse, Mylène d'Anjou Door van Boekel e.a. Kostuums Sabine Kummeling Licht Andrew Gardner

regie, scenografie en lichtontwerp
Niek Kortekaas (European Drive-In Theatre)